[ wydrukuj ]
Gdzie szukać cennych witamin, minerałów i innych składników wzmacniających odporność? Oto nasze podpowiedzi:

Cytryny i limonki - dzięki dużej zawartości witamin (szczególnie witaminy C), są często stosowane w zapobieganiu szkorbutu, przeziębienia i różnych stanów zapalnych.
Grejpfrut - jest potężnym źródłem witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.
Jabłka – zawierają przeciwutleniacze (m.in. witamina C i fenole).
Pomarańcza - zjedzenie jednej pomarańczy dostarcza organizmowi ludzkiemu aż 116% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.
Porzeczki - Owoce te mają niezwykle dużą ilość witaminy C i potasu, przy tym nie są kaloryczne. Porzeczki są pomocne w leczeniu przeziębień, dobrze wpływają również na cerę, pobudzają przemianę materii i wzmacniają układ odpornościowy.
Kiwi - mnóstwo witaminy C.
Maliny - zawierają dwa razy więcej witaminy C niż jagody, mają sporo witaminy B2 oraz więcej niż inne owoce manganu i cynku. Kwasy organiczne malin poprawiają apetyt. Znajdujące się w malinach składniki zwiększają odporność organizmu.
Sok z czarnych porzeczek, mrożone czarne porzeczki – skondensowana witamina C.
Kapusta - zarówno świeża jak i kiszona to wspaniałe źródło witaminy C.
Czerwona papryka – mnóstwo witaminy C, żelazo, beta karoten, likopen (przeciwutleniacz).
Natka pietruszki – mnóstwo beta karotenu i witaminy C.
Por – witamina C, beta karoten, potas i fosfor.
Jogurty i fermentowane napoje mleczne - bakterie probiotyczne wzmacniają odporność organizmu.



I jeszcze propozycje podania:

AKSAMITNA MALINA – NA PRZEZIĘBIENIE



Koktajl Aksamitna Malina to nie tylko prawdziwa uczta dla podniebienia, ale i zdrowia: nasze babcie dobrze wiedzą o tym, że maliny mogą zmniejszyć gorączkę i pomóc w walce z infekcją.
  • Sok Malinowy
  • Jogurt śmietankowy
  • Kawałek laski wanilii
Wymieszaj dokładnie Sok Malinowy ze schłodzonym jogurtem śmietankowym i ziarnami z laski wanilii, przelej do wysokiej szklanki. Podawaj ze słomką.

CZERWONE OWOCE – DLA AKTYWNYCH



Nikt nie ma ochoty chorować, kiedy ośnieżone stoki zachęcają do białego szaleństwa, koniec roku wymaga wzmożonej aktywności w pracy, a karnawał kusi spotkaniami towarzyskimi. Kiedy czujesz, że przeziębienie może pokrzyżować ci plany, zaserwuj sobie ten intensywny w smaku i działaniu koktajl. Duża zawartość witamin doda sił do walki z wirusami i uodporni na ich atak, zaś błonnik usprawni przemianę materii.
  • 100 ml Soku z Aronii
  • 100 ml Soku z Czarnej Porzeczki
  • 1 pomarańcza
  • Listki świeżej mięty
Zmiksuj w blenderze Soki z cząstkami pomarańczy. Przelej do wysokiej szklanki, udekoruj spiralkami ze skórki pomarańczowej i listkami mięty.

  • Papieros, alkoholi i stres to zawodnicy, którzy powinni się pojawić w przeciwnej niż Twoja drużynie, tak żebyś mógł ich łatwo pokonać.
  • Jeśli Twój przyjaciel kicha, kaszle, ma anginę lub grypę, staraj się poczekać z odwiedzinami, aż wyzdrowieje. Zawsze przecież zostaje… telefon do przyjaciela ;)